استانداردهای دهگانه پاسخگویی اجتماعی دانشگاه های علوم پزشکی
- پیش بینی نیازهای سلامت جامعه - حتی به صورت اینده نگاری باشد
- پارتنرهایی از نظام سلامت برای خود پیدا کند و با انها جوینت شود مثلا جوینت شدن به نیروی انتظامی
- ایجاد حاکمیت پاسخگو و مسئولیت پذیری در دانشکده های پزشکی – دانشگاه نمی تواند بگوید به من چه که مرگ و میر ناشی از فلان بیماری زیاد - در پژوهش و اموزش و ارائه خدمات
- پالایش کردن استانداردها در پژوهش و اموزش و ارائه خدمات - 90 درصد پژوهش ها اثری در جامعه نمی گذارد
- دانش اموختگان ما فارغ التحصیل شدند وارد عرصه و جامعه شدند اگر اینجا هم دیدید کارایی ندارند می توانید در این مرحله هم پاسخگویی اجتماعی داشته باشید و می توانید جلوی خسارت را بگیرید
- مکانیزمهایی داشته باشیم - دیگر افزایش رشته جزو معیارهای اعتباربخشی دانشگاه ا نیستند موقع اعتباربخشی به کیفیت مراقبت نگاه کنید و ....
- نقش جامعه را تعیین کنید
- دانشگاه ... سال 1975 تاسیس شد رتبه بندی ان بر اساس پاسخگویی اجتماعی است - در امریکا ...
- مولن معتقد است سه شاخص برای پسخگویی اجتماعی دانشگاه داریم:
- درصد فارغ التحصیلان که در مناطق محروم کار می کنند shortage area
- چند درصد از این فارغ التحصیلان در مراقبت های اولیه سلامت مشغول به کارند در PHC
- ترکیب دانشجویی از اقلیت های قومی و دینی و منطقه ای باشد چقدر این افراد مشغول به تحصیل هستند
فاکس می گوید پاسخگویی اجتماعی عبارت است از اینکه چقدر یک فرد یا سازمان می تواند منافع عمومی را تامین کند و چقدر می تواند به این پیامدها متعهد باشد چقدر خیرم به مردم می رسد و چقدر به دستاوردهایم متعهد هستم نه این که به من ربط ندارد این پزشک توانمند نیست ما متعهد هستیم که این پزشک نمی تواند چست تیوب بگذارد برایش کاری کنیم
تعریف فاکس از پاسخگویی اجتماعی این است: انجام حداکثر تلاش برای شناسایی نیازهای جامعه و انجام حداکثر تلاش برای حل این نیازها.
برنامه ریزی درسی شامل:
اهداف: از نیازهای جامعه از نیازهای سیستم سلامت گرفته شود
محتوا: انتخاب شود و سازماندهی شود مثلا مدیریت دیابت، کتاب هاریسون باشد یا سیسیل – دیابت در کجا ارائه شود ؟ در طول دوره یا در دوره پاتوفیزیولوژی؟
این اهداف با چه روشی ارائه شوند؟ با بحث در گروه های کوچک یا در بیمارستان یا در کلاس درس و ارزیابی چگونه باشد که مطمئن شوم دانشجو دیابت را یاد گرفته هم از نظر دانش و هم مهارت و هم نگرش.
دانشجو را از کجا بگیرم؟ از کنکور یا خارج سیستم کنکور؟ منابع مالی چگونه تامین شود؟
جوهره اصلی دانشگاه های ما آموزش است
چرا دانشگاه است؟ به اهدافی برسد یک پزشک تربیت کند یک نرس تربیت کنیم اهداف ما باید به سمت و سوی دیدگاه ما باشد
در دانشگاه تبریز برای مثال اهداف ما ارتقای سلامت جامعه است و ارتقای سیستم های بهداشتی و ظرفیت سازی دانش اموختگان.
بالاترین سطح پاسخگویی اجتماعی است و پایین ترین اصلا مسئولیت قبول نمی کند می گوید من دانشجو تربیت می کنم می فرستم جامعه دیگر کاری ندارم در جامعه چکونه است
دست نوشته هایم از سخنرانی که در کارگاه اموزش پاسخگو ارائه شد.
هم اکنون پروفسور هانتینگتون به صورت انلاین سخنرانی می کند ....