دیروز در دو کارگاه بسیار عالی شرکت کردم
کارگاه شیوه های تدریس فعال در کلاس های بزرگ با تدریس عالی دکتر مهستی علیزاده و کارگاه تدریس به روش تیمی که توسط دکتر فروزان شکوه و دکتر حسین زاده ارائه شد

پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت - روز اول همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری
سخنرانی کلیدی اول: چه کسی بهتر است وارد رشته های علوم پزشکی شود؟ دکتر آذرخش مکری،
سخنرانی خیلی عالی بود


سر در دانشگاه علوم پزشکی ایران
دست نوشته هایی از
جمعه 13 اردیبهشت - دکتر سلطان عربشاهی سخنران اصلی روز دوم همایش اموزش پزشکی
چرا ما رشته اموزش پزشکی را راه اندازی کردیم
ما رفتیم مشهد و کارشناسی ارشد اموزش پزشکی را نوشتیم
چرا
چون ما جدایی وزارت بهداری را داشتیم
اموزش رنگ چندانی نداشت
این بود که مراکز مطالعات نقش پیدا کردند
مراکز مطالعات اجرایی بودند فرصتی برای اتاق فکر نبود
کوریکولوم اموزش پزشکی چیست
یک کوریکولوم خطی است یعنی از فلسفه و اهداف شروع می شود می رسد به پیامد
یک برنامه تجویزی بود یعنی بر اساس نظر خبرگان بنا نهاده شود
معمولا برای اولین بار که رشته ای راه اندازی می شود بر اساس
expert opintion
است
دانشگاه ها با اموزش اشنا نداشتند بجز نرسینگ که اموزش می خواندند
کسی که می خواهم تربیت کنیم باید وظایف تشخیصی داشته باشد مشکلات اموزشی را شناسایی کند
نشر فرهنگ و تفکری است که اعضای هیات علمی انگیزه پیدا کنند و به مقوله اموزش بیشتر بپردازند
ایا کوریکولوم اموزشی ما انعطاف پذیر است؟ خیر
زیرا این برنامه درسی تجویزی بوده است
چطور می توانیم در کاراموزی و کارورزی هایم این کوریکولوم را ببریم به سمت این که پاسخگو باشد؟
به نظر می رسد در دوره پی اچ دی اموزش پزشکی باید تغییرات زیادی کند و ما توانمندی های بیش از این انتظار داریم
پژوهش های مداخلاتی باید خیلی قوی تر شود
نباید به نظریه پردازی فکر کرد وقتی که سن کوریکولوم زیر 30 تا 35 سال است
ما باید پاسخگو نیازهای روز افزون بهداشت و درمان و سایر حوزه ها باشیم
دکتر ریتا مجتهدزاده
ما متخصص اموزش پزشکی را تربیت می کنیم
پزشکان چه کار می کنند؟ درمان می کنند/ پیشگیری می کنند / مدیریت می کنند سیاست سازی می کنند /
اگر جای پزشکان متخصص اموزش پزشکی پی اچ دی را بگذاریم چه اتفاقی می افتد؟
باید بتوانند پیشگیری کنند از بیماری ها
نقش دیگر این است که مشکلی وجود دارد و باید بروند مشکل را برطرف کنند
متون خیلی کمی در باره ترند "اموزش پزشکی" وجود دارد اما متون زیادی در باره ترند اموزش " پزشکی " وجود دارد
چه باید کرد؟
از جدایی به ادغام برویم
نگرش و مهارت را به جای دانش بررسی کنیم
از رویکردهای مارپیچی استفاده کنیم
مواجه زودرس داشته باشد
بسم الله الرحمن الرحیم