مقدمه: تجربه تحصیل در دوره دکتری تخصصی اغلب به صورت مرحله گذر از دانشجویی به تبدیل به یک عضو هیأتعلمی در نظر گرفته میشود که مستلزم یادگیریهای زیاد و تحولات فردی قابل ملاحظهای است. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دانشجویان از تحصیل در دوره دکتری پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه کیفی در سال ... با مشارکت ... دانشجوی پرستاری مقطع دکتری و با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام گردید. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای انفرادی نیمه ساختار استفاده شد. مصاحبهها ضبط و خط به خط دست نویس و دادهها با رویکرد پدیدارشناسی ون منن تحلیل شد. برای استحکام مطالعه از بازگشت دادهها به شرکت کنندگان استفاده گردید.
نتایج: از تحلیل دادهها سه مضمون اصلی "گذر از مسیر سنگلاخ تحصیلی، کسب بصیرت، کسب قدرت و شان حرفهای" و شش مضمون فرعی(مسیر پرپیچ و خم تحصیل، اهرم رنج و لذت، تغییر دیدگاه، رشد و توسعه فردی، مسؤولیتپذیری و پاسخگویی حرفهای، تصویر مثبت حرفه در جامعه) استخراج گردید.
نتیجهگیری: دانشجویان دکتری پرستاری مسیر پر پیچ و خمی را تجربه میکنند و در این گذر بر این باورند که به درک و بصیرت بیشتری از حرفه پرستاری دست یافتهاند و دیدگاه آنها به زندگی و ماهیت واقعی پرستاری تغییر مییابد.