ماندگاری شی چیست؟
ماندگاری اشیاء توانایی کودک را برای دانستن اینکه اشیاء به وجود خود ادامه می دهند، حتی اگر دیگر دیده یا شنیده نشوند، توصیف می کند. اگر تا به حال با یک کودک بسیار خردسال یک بازی "دالی موشه - پیک- بو" را انجام داده اید، احتمالاً متوجه شده اید که چگونه این کار می کند.
هنگامی که یک شی از دید پنهان می شود، کودکان زیر یک سن معین اغلب از ناپدید شدن آن شی ناراحت می شوند. این به این دلیل است که آنها برای درک اینکه شیء به وجود خود ادامه میدهد، حتی اگر دیده نشود، بسیار کوچک هستند.
In Piaget’s experiments, this tended to occur around the age of 8 to 9 months
نظریه پیاژه
مفهوم ماندگاری شی نقش مهمی در نظریه رشد شناختی ایجاد شده توسط روانشناس ژان پیاژه ایفا می کند.
در مرحله رشد حسی حرکتی، دوره ای که از تولد تا حدود دو سالگی طول می کشد، پیاژه اظهار داشت کودکان جهان را از طریق توانایی های حرکتی خود مانند لمس، بینایی، چشایی و حرکت درک می کنند.
در اوایل دوران نوزادی، نوزادان به شدت خودمحور هستند. آنها هیچ تصوری ندارند که جهان جدا از دیدگاه و تجربه آنها وجود دارد.
برای درک اینکه اشیاء حتی زمانی که دیده نمی شوند به وجود خود ادامه می دهند، کودکان باید ابتدا یک بازنمایی ذهنی از شیء ایجاد کنند.
https://www.verywellmind.com/what-is-object-permanence-2795405
یکی از پیامدهای توسعه پایداری شی، ظهور اضطراب جدایی است. هنگامی که کودکان بدانند که اشیاء و افراد در زمانی که دیگر در معرض دید نیستند، باقی می مانند، اغلب زمانی که والدین و مراقبان دیگر دیده نمی شوند، ناراحت می شوند.
خوشبختانه، این اضطراب موقتی است و معمولاً تا 3 سالگی از بین می رود، اما در برخی موارد، اضطراب جدایی می تواند شدیدتر و پایدارتر شود.
چگونه ماندگاری شیء توسعه می یابد
پیاژه پیشنهاد کرد که شش مرحله فرعی وجود دارد که در مرحله حسی حرکتی رشد رخ می دهد، از جمله:
تولد تا یک ماهگی: رفلکس ها
در ابتدایی ترین مرحله مرحله حسی حرکتی، رفلکس ها راه اصلی درک و کشف جهان توسط نوزادان است. واکنش های انعکاسی مانند ریشه زدن، مکیدن و غافلگیر کردن، نحوه تعامل نوزاد با محیط خود است.
1 تا 4 ماه: توسعه طرحوارههای جدید
در مرحله بعد، واکنش های دایره ای اولیه منجر به شکل گیری طرحواره های جدید می شود. یک شیرخوار ممکن است به طور تصادفی انگشت شست خود را بمکد و متوجه شود که لذت بخش است. سپس عمل را تکرار می کند زیرا آن را لذت بخش می داند.
4 تا 8 ماهگی: اقدامات عمدی
در حدود سن 4 تا 8 ماهگی، کودکان شروع به توجه بسیار بیشتری به دنیای اطراف خود می کنند. آنها حتی اقداماتی را برای ایجاد پاسخ انجام خواهند داد. پیاژه از آنها به عنوان واکنش های دایره ای ثانویه یاد می کند.
8 تا 12 ماه: اکتشاف بیشتر
بین 8 تا 12 ماه، اقدامات عمدی بسیار آشکارتر می شود. کودکان اسباببازیها را تکان میدهند تا صدا تولید کنند و پاسخهای آنها به محیط منسجمتر و هماهنگتر میشود.
12 تا 18 ماه: آزمون و خطا
واکنش های دایره ای سوم در مرحله پنجم ظاهر می شود. اینها شامل آزمون و خطا است و کودکان ممکن است شروع به انجام اقداماتی برای جلب توجه دیگران کنند.
18 تا 24 ماه: ماندگاری شی ظاهر می شود
پیاژه معتقد بود که تفکر بازنمایی بین 18 تا 24 ماهگی شروع به ظهور می کند. در این مرحله، کودکان قادر به ایجاد بازنمایی ذهنی از اشیا می شوند. از آنجا که آنها می توانند به طور نمادین چیزهایی را تصور کنند که قابل دیدن نیستند، اکنون قادر به درک ماندگاری شی هستند
Birth to 1 Month: Reflexes
1 to 4 Months: Development of New Schemas
4 to 8 Months: Intentional Actions
8 to 12 Months: Greater Exploration
12 to 18 Months: Trial and Error