خلاصه مقاله
نويسنده: دکتر اکرم ثناگو
آدرس: دانشگاه علوم پزشکي گلستان
مقدمه: مهارتهاي شخصي و حرفه اي تا حد بسياري بر يکديگر منطبق است اما براي برداشتن بهترين گام ها در شغل و حرفه مهارت هاي معيني وجود دارند که بسيار ارزشمندند. اين مهارتها اکتسابي و قابل آموزش مي باشند.
هدف و روش پژوهش: هدف از اين مقاله بحث در خصوص دلايل عدم استفاده از مديريت وقت، مزاياي حاصل از مديريت وقت و ارائه مهم ترين راهکارهاي مديريت وقت براي مديران پرستاري به منظور ارتقاي کيفيت کاري مي باشد.
يافته ها: توسعه مهارتهاي مديريت زمان يک مسافرت طولاني است. اين مسافرت ممکن است با دستورالعمل هايي آغاز شود، اما به تمرين و ممارست بسيار و راهنماييهايي که در طول راه وجود دارند، نياز دارد. براي رفع مشكلات زمان مديران ضروري است تا حداقل ده نكته اساسي را بکار گيرند: 1)تنظيم يك فهرست قانونمند و واضح از كارهاي روزمره و اولويت بندي آنان بر مبناي A، B ، C، 2)توجه به اولويتهاي A، B، C در انجام كارها، 3) همگروه سازي فعاليتها، 4) در نظر گرفتن فرزندان به عنوان جزيي از فعاليتهاي روزمره، 5) بهرهگيري از امتيازات تكنولوژي، 6) عمل بر اساس تواناييها، 7) استفاده بهينه از شكافهاي زماني، 8) شرمگين نبودن از گوشهگير بودن، 9) استفاده از تنفس عميق به منظور شلسازي عضلات، 10) اختصاص وقت کافي در پايان روز براي استراحت و تفريح.
رهنمودهايي متعددي براي مديران وجود دارد در اصل مقاله به مهمترين انها اشاره خواهد شد.
بحث و نتيجه گيري: زمينه كار مديريت سريعاً تغيير مي يابد. از اين رو علاوه بر اينكه بايد بتوان به عنوان يك مدير وظايف اساسي خود را در حال حاضر انجام داد، بايد بتوان خود را با دنيايي كه سريعاً در حال تغيير است وفق داده، مفاهيم جديدي را ياد گرفته و مفاهيم ديگري را فراموش كرد. براي انجام تمام اين كارها بايد از توانايی مديريت وقت برخوردار بود. ضروری است تا مسئولين مربوطه از برگزاری دوره های آموزشی مديريت وقت در مراکز آموزشی درمانی غفلت نورزند.
Time Management