معرفی مورد
داروها
نام دارو: سدیم والپروات
طبقه فارماکولوژیک: مشتق اسید کربوکسیلیک
طبقه بندی درمانی: ضد تشنج
اقدامات پرستاری: در درمان طولانی مدت تست های خونی چک شود.تست های کبدی کنترل شود.سطح خونی دارو کنترل شود. وضعیت ذهنی نظیر خلق و خو، عاطفه و حافظه بلند مدت و کوتاه مدت را بررسی کنید.اختلال در عملکرد ریه را مد نظر قرار دهید در صورتی که تعداد تنفس از 12بار کمتر و مردمک ها دیلاته شدند دارو قطع گردد.به منظور کاهش نشانه های گوارشی دارو با غذا مصرف شود. بهتر است دارو به هنگام خواب مصرف شود.قرص ها و کپسول ها کامل مصرف شوند. از خرد کردن آن ها بپرهیزید.
نام دارو: لاموتریژین
طبقه فارماکولوژیک: فنیل تری آزین
طبقه بندی درمانی:ضد تشنج
اشکال دارویی:قرص100 - 50- 25 میلی گرمی
فارماکوکینتیک و مکانیسم اثر دارو: این دارو با اثر روی کانال های سدیم باعث مهار رها شدن نوروترانسمیتر های تحریکی می شود.این دارو جذب گوارشی خوبی دارد.دفع این دارو از طریق ادرار است.میزان اتصال این دارو به پروتئین های پلاسما حدودا 55درصد است.نیمه عمر این دارو 25-30 ساعت است.
نام دارو:اکس کاربازپین
طبقه فارماکولوژیک :مشتق کاربوکسامید
طبقه بندی درمانی:ضد تشنج
قرص600-300-150 میلی گرمی
اقدامات پرستاری:حملات تشنجی را در بیمار از لحاظ تکرر ، طول مدت و وجود بررسی نمایید.
وضعیت ذهنی را از لحاظ خلق و خو، عاطفه و تغییرات رفتاری مد نظر قرار داده و در صورت بروز تغییر در هر یک از موارد فوق پزشک را مطلع سازید. به مشکلات چشمی بیمار توجه نمایید لازم است قبل از شروع درمان طی آن و بعد از آن معاینات چشم پزشکی انجام شوند. دارو را با غذا یا شیر مصرف کنید تا از نشانه های گوارشی کاسته شود. دارو را در درجه حرات اطاق قرار دهید. به منظور برطرف شدن خشکی دهان از آب نبات، آدامس و نوشیدن مکرر جرعه های آب استفاده نمایید. از آنجایی که احتمال گیجی وجود دارد به بیمار در حین حرکت کمک کنید.
طبقه فارماکولوژیک: باربیتورات
طبقه بندی درمانی: ضد تشنج آرام بخش خواب آور
اشکال داروی: قرص200-100میلی گرمی
فارماکوکینتیک و مکانیسم اثردارو:این دارو با اثر GABA تداخل می کند و موجب ساپرس شدن انتقال موج تحریکی ناشی از کانون صرعی در کورتکس تالاموس یا سیستم لیمبیک می شود.این دارو اثر تحریکی گلوتامیک اسید را کاهش میدهد.
اقدامات پرستاری: وضعیت ذهنی نظیر خلق و خو،عاطفه و حافظه بلند مدت و کوتاه مدت را بررسی کنید بیمار را از نظر دیسکرازی خونی بررسی نمایید. به تب، گلو درد، کبودی، راش و یرقان توجه کنید. وضعیت تنفسی را مد نظر قرار دهید. به نوع تشنج، طول دوره و عوامل مستعد کننده توجه نمایید. وضعیت تنفسی را از نظر تعداد، تشنج نوعی فعالیت غیر طبیعی سلول های عصبی است که گاه گاه اتفاق می افتد (2). تشنج نتیجه عملکرد نامناسب سیستم الکتریکی مغز است که ناشی از تخلیه نرون های قشر مغز به وجود می آید.تشنج به وسیله منشا بروز آن در مغز مشخص شده و علائم و نشانه های آن ممکن است شامل عدم آگاهی یا تغییر در آگاهی، حرکات غیر ارادی و تغییر در درک، رفتارها، احساسات و وضعیت قرارگیری فرد باشد. تشنج شایع ترین اختلال عصبی درمان پذیر در کودکان است و در اثر طیف گسترده ای از بیماری های درگیر کننده سیستم عصبی رخ می دهد (3).
شایع ترین علت مراجعه به بخش اعصاب کودکان تشنج است که در 5-3 درصد کودکان روی میدهد. تقریبا 5-1 درصد کودکان ،حداقل یک بار تشنج بدون تب را تجربه می کنند. تشنج نشانه ای از اختلال زمینه ای درسیتم عصبی مرکزی بوده در اغلب موارد ایدیوپاتیک می باشد و در 20-10درصد کودکان به درمان مقاوم است. تشنج در واقع افزایش فعالیت ناگهانی گروهی از سلول های عصبی مغزی است و در واقع تعدادی از سلول های عصبی مغز تولید امواج عصبی قوی و شدید کرده و در نتیجه تشنج بروز می کند. هر عاملی که بتواند باعث افزایش تولید امواج عصبی در مغز شود می تواند تشنج به وجودآورد.
تشنج در تمامی گروههای سنی دیده می شود ولی شیوع آن در کودکان و سالمندان بیشتر است.شیوع عوامل ایجاد کننده تشنج در دوران کودکی با سن ارتباط دارد (3). 5-3 درصد تشنج ها بعد از 6 ماهگی و قبل از 3 سالگی اتفاق می افتد و به ندرت بعد از 5 سالگی تشنج دست می دهد(2). تشنج در کودکان دلایل بسیار متفاوتی دارد. تشنج بر حسب نوع و همچنین اتیولوژی طبقه بندی می شود. مطابق تعریف جهانی تشنج به 3 گروه علامتی حاد، علامتی مختصر، کریپتوژنیک یا ایدیوپاتیک تقسیم بندی می شود. تشنج به انواع مختلفی تقسیم شده و هر یک با علائم بالینی ویژه ای تظاهر می یابد(3).
آغاز تشنج ناگهانی، حمله ای و یا گذرا بوده و نشانه ها بسیار متغیرند ()
حملات به 3 دسته کلی تقسیم می شود
1. حملات نسبی که پیش از این حمله کانونی نامیده میشدکه محدود به یک ناحیه مشخص از مغز است.
2. حملات عمومی که هر 2 نیمکره مغز را درگیر می کند.
3. حملات صرعی بدون طبقه بندی (3).
در جریان حمله تشنج بیماران حافظه خود را برای مدت کوتاهی از دست می دهند. تشنج های شدید و طولانی مدت ممکن است به مغز آسیب برساند و هدف از درمان فوری، کنترل تشنج است و هدف از درمان بلند مدت تحت نظر گرفتن بیمار و کنترل علت تشنج می باشد(2).
در بیمار مورد مطالعه نیز به گفته مادر اولین تشنج نوزادی در طی خواب بوده اما با توجه به عدم دسترسی به نوار مغزی نتیجه گیری قطعی امکان پذیر نیست از طرفی کودک فوق، پسر می باشد.
با توجه به نقش مهم مادر در كنترل اين بيماري و ماهيت نگران كننده آن، مطالعه ای به منظور بررسي دانش، نگرش و عملكرد مادران و نيز تعيين نقش آموزش در دانش، نگرش و عملكرد آنها انجام شد.
نتايج حاصله نشان داد با توجه به اينكه اغلب مادران دانش، نگرش و عملكرد ضعيف و متوسط داشتند و طي مطالعه مشخص شد آموزش قبلي در بهبود دانش، نگرش و عملكرد موثر مي باشد، ارتقاء آنها جهت کمک به کودک مبتلا به تشنج ضروری به نظر می رسد().
در کودک مورد مطالعه دیده شد که عدم آگاهی مادر باعث ضربات متعدد به سر و آسیب به وی شده است.با توجه به نقش مهم خانواده در ایجاد ایمنی و سلامت کودکان آموزش به خانواده های دارای فرزند تشنجی امری مهم است. با توجه به نقش پرستاران، ارتباط نزدیک بین همراه این بیماران و پرستاران و نقش آموزشی پرستاران ارائه آموزش های لازم در این زمینه توسط گروه پرستاری الزامی می باشد. نقش گروههای حمایتی در رفع نیازهای خانواده هایی با وضعیت مالی متوسط و ضعیف را نباید نادیده گرفت.
منابع
نوشته اند:
معمولا قرص والپروات سدیم 200 میلی گرمی هست و من تا حالا 250 میلی گرمی اونو ندیدم.
پاسخ: قرص با دوزهای مختلف وجود دارد.