پنجشنبه بیستم بهمن ۱۳۹۰ - ۷:۴۹ ب.ظ - دکتر لیلا (مهستی) جویباری -
عطیه مینا
غربالگری دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی مدرسه ی .... شهرستان گرگان از نظر بهداشت دهان و دندان و ارجاع آنها به دندانپزشک
احتمال شیوع سوء تغذیه در ارتباط با مشکلات دندانی
احتمال ابتلا به بیماریهای دیگر مانند اندوکاردیت در ارتباط با پیشرفت پوسیدگی
طرد شدن از اطرافیان در ارتباط با بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی دهان
احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دنبال ترمیم پوسیدگی های دندان
معاینه ی دانش آموزان از نظر پوسیدگی دندان و ارجاع موارد پوسیدگی به دندان پزشک
پیشگیری از تشدید پوسیدگی
بهبود تغذیه
رفع بوی بد دهان با آموزشهای مربوطه
پیشگیری از تحمیل هزینه های اقتصادی به دنبال پیشرفت پوسیدگی و ترمیم آن
آگاهی بیشتر بچه ها در خصوص مسواک زدن و مراقبت از دهان و دندان
مراجعه به مدرسه ی راهنمایی...در تاریخ ... و معاینه ی دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی در طی یک روز
ثبت موارد نیازمند به ویزیت دندانپزشک
تحویل لیست افراد به مدیریت مدرسه جهت صدور نامه به اولیا
ارجاع موارد به دندانپزشک در طی یک هفته
آموزش مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان در طی یک روز
در تاریخ ... همراه خانم ..، کارشناس محترم بهداشت خانواده ی مرکز بهداشت... و با تجهیزات لازم جهت معاینه دهان و دندان شامل: یک بسته آبسلانگ، یک بسته دستکش یکبار مصرف، بچه های پایه ی دوم راهنمایی به مدرسه ی راهنمایی..... رفتیم. پس از هماهنگی با مدیر مدرسه شناسنامه سلامت دانش آموزان را که 31 نفر بودند را تحویل گرفتیم.بچه ها به ترتیب حروف الفبا معاینه می شدند.
معاینه دهان و دندان به صورت زیر انجام شد:
دانش آموزان را روی یک صندلی نشاندیم، مقابل او ایستاده و خواستیم که دهان خود را کاملا" باز کند .برای اینکه لثه ها و همه سطوح دندانها را به خوبی معاینه شوند اول سطح جونده دندانها، بعد سطح لبی و در آخر سطح زبانی دندانها و لثه ها را نگاه کردم. برای هر یک از این سطح ها از یک طرف شروع و به طور منظم به طرف دیگر فک نگاه می کردم. رای اینکه لثه و دندانهای فک پایین یک طرف به خوبی دیده شود.
از بیمار خواستم که زبان رابه طرف دیگر ببرد و با استفاده از آبسلانگ آن را نگه می داشتم .تمام سطوح را در تک تک دندانها معاینه کردم. وجود پلاک دندانی، جرم و پوسیدگی دندان (از یک لکه کوچک قهوه ای کم رنگ یا بسیار پر رنگ تا سوراخ شدگی دندانها) بررسی شدند .دهان را دقیق معاینه کردم تا در صورت وجود زخم، غده ها یا هر چیز غیر طبیعی دیگری متوجه آن شوم.
پس از معاینه، تمام مشاهدات خود را با توجه به دستور عمل در پرونده فرم مراقبت دانش آموز ثبت کردیم .
در تاریخ ...دوباره به مدرسه رفتیم تا موارد ارجاع را پیگیری کنیم. مدیر مدرسه بیان کرد که 3 نفر از بچه ها امروز به مرکز بهداشت مراجعه می کنند.و سایرین تا هفته ی آینده مراجعه خواهند کرد.دوباره به کلاس رفته و به کسانی که در لیست قرار داشتند تاکید کردم که فقط یک هفته مهلت دارند تا به دندانپزشک مراجعه کنند.
در تاریخ ... به مدرسه رفتم و از مدیر مدرسه روند کار را جویا شدم که فرمودند 13 لیست به دندانپزشک مراجعه کرده اند.
غربالگری دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی مدرسه ی .... شهرستان گرگان از نظر بهداشت دهان و دندان و ارجاع آنها به دندانپزشک
احتمال شیوع سوء تغذیه در ارتباط با مشکلات دندانی
احتمال ابتلا به بیماریهای دیگر مانند اندوکاردیت در ارتباط با پیشرفت پوسیدگی
طرد شدن از اطرافیان در ارتباط با بوی بد دهان ناشی از پوسیدگی دهان
احتمال بروز مشکلات اقتصادی به دنبال ترمیم پوسیدگی های دندان
معاینه ی دانش آموزان از نظر پوسیدگی دندان و ارجاع موارد پوسیدگی به دندان پزشک
پیشگیری از تشدید پوسیدگی
بهبود تغذیه
رفع بوی بد دهان با آموزشهای مربوطه
پیشگیری از تحمیل هزینه های اقتصادی به دنبال پیشرفت پوسیدگی و ترمیم آن
آگاهی بیشتر بچه ها در خصوص مسواک زدن و مراقبت از دهان و دندان
مراجعه به مدرسه ی راهنمایی...در تاریخ ... و معاینه ی دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی در طی یک روز
ثبت موارد نیازمند به ویزیت دندانپزشک
تحویل لیست افراد به مدیریت مدرسه جهت صدور نامه به اولیا
ارجاع موارد به دندانپزشک در طی یک هفته
آموزش مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان در طی یک روز
در تاریخ ... همراه خانم ..، کارشناس محترم بهداشت خانواده ی مرکز بهداشت... و با تجهیزات لازم جهت معاینه دهان و دندان شامل: یک بسته آبسلانگ، یک بسته دستکش یکبار مصرف، بچه های پایه ی دوم راهنمایی به مدرسه ی راهنمایی..... رفتیم. پس از هماهنگی با مدیر مدرسه شناسنامه سلامت دانش آموزان را که 31 نفر بودند را تحویل گرفتیم.بچه ها به ترتیب حروف الفبا معاینه می شدند.
معاینه دهان و دندان به صورت زیر انجام شد:
دانش آموزان را روی یک صندلی نشاندیم، مقابل او ایستاده و خواستیم که دهان خود را کاملا" باز کند .برای اینکه لثه ها و همه سطوح دندانها را به خوبی معاینه شوند اول سطح جونده دندانها، بعد سطح لبی و در آخر سطح زبانی دندانها و لثه ها را نگاه کردم. برای هر یک از این سطح ها از یک طرف شروع و به طور منظم به طرف دیگر فک نگاه می کردم. رای اینکه لثه و دندانهای فک پایین یک طرف به خوبی دیده شود.
از بیمار خواستم که زبان رابه طرف دیگر ببرد و با استفاده از آبسلانگ آن را نگه می داشتم .تمام سطوح را در تک تک دندانها معاینه کردم. وجود پلاک دندانی، جرم و پوسیدگی دندان (از یک لکه کوچک قهوه ای کم رنگ یا بسیار پر رنگ تا سوراخ شدگی دندانها) بررسی شدند .دهان را دقیق معاینه کردم تا در صورت وجود زخم، غده ها یا هر چیز غیر طبیعی دیگری متوجه آن شوم.
پس از معاینه، تمام مشاهدات خود را با توجه به دستور عمل در پرونده فرم مراقبت دانش آموز ثبت کردیم .
در
معاینه دهان و دندان اسامی دانش آموزانی که هر یک از مشکلات (وجود ضایعه
مشکوک در لبها ، گونه ها یا دهان - پوسیدگی در دندانهای شیری و دائمی -
وجود تورم لثه -جرم دندان -درد دندان)دیده شد ،ثبت گشت. لیست تهیه شده که
شامل 13 نفر می شد، در اختیار مدیریت قرار گرفت تا با اولیای دانش آموزان
تماس بگیرند و تعدادی ازآنها را تا فردا به دندانپزشک این مرکز بهداشت
ارجاع دهند و برای ارجاع کامل یک هفته زمان به آنها داده شد.پس از اتمام
معاینه، شیوه ی مسواک زدن صحیص و بهداشت دهان و دندان به دانش آموزان آموزش
داده شد.و پمفلت های آماده شده در اختیار آنان قرار داده شد.
در تاریخ ...دوباره به مدرسه رفتیم تا موارد ارجاع را پیگیری کنیم. مدیر مدرسه بیان کرد که 3 نفر از بچه ها امروز به مرکز بهداشت مراجعه می کنند.و سایرین تا هفته ی آینده مراجعه خواهند کرد.دوباره به کلاس رفته و به کسانی که در لیست قرار داشتند تاکید کردم که فقط یک هفته مهلت دارند تا به دندانپزشک مراجعه کنند.
در تاریخ ... به مدرسه رفتم و از مدیر مدرسه روند کار را جویا شدم که فرمودند 13 لیست به دندانپزشک مراجعه کرده اند.
بسم الله الرحمن الرحیم