1- اهمیت انتقال دانش را توضیح دهد،
3- مراحلی را که برای تهیه پیام حاصل از یک پژوهش باید انجام شود، را نام برد.
کلمات کلیدی: ترجمان و تبادل دانش- Knowledge Translation & Exchange- KTE
جامعه هدف: اعضای هیات علمی (غیر مرتبط)
ایجاد کننده برنامه: مدیر سیستم
مولف اول برنامه: دکتر سیدرضا مجدزاده
مولف دوم برنامه: دکتر بهاره یزدی زاده
همکار تدوین: دکتر کتایون ملکی
امتیاز: 7 تاريخ انتشار: 1390/06/30
مبلغ: رایگان تاریخ انقضاء: 1391/12/29
حداقل نمره قبولی: 20 تاریخ انقضاء ارائه گواهی: 1391/12/29
آنچه پژوهشگر بايد در مورد ترجمان دانش بداند
اهداف آموزشی
گروه مخاطب: پژوهشگران سلامت
اهداف:
مفهوم ترجمان دانش را شرح دهد.
دسته بندی کلی شیوه های تقویت ترجمان را فهرست کند.
مراحل طرح انتشار نتایج پژوهش ها را نام ببرد.
بپذیرد که همه پژوهش ها مناسب ارایه به گروه های مخاطبی مانند ارایه دهندگان خدمات بالینی، مدیران و یا مردم نیستند.
در تنظیم پیشنهاد طرح پژوهشی پروپوزال پیش بینی لازم (زمان، بودجه و نیروی انسانی) برای انجام فعالیت های ترجمان دانش را انجام دهد.
گواهي گذراندن دوره مقدماتي ترجمان دانش و کسب امتیاز بازآموزی است.
محققان محترم پس از مرور مطالب بيان شده در لوح های فشرده آموزشي اين دوره، با مراجعه به سايت آموزش مداوم دانشگاه به آدرس (http://cmetest.tums.ac.ir)، آزمون مرتبط با دوره را تكميل ميکنند و چنانچه حداقل 70% سؤالات را به درستي پاسخ دهند، گواهي براي ايشان صادر خواهد شد.
چرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟
تعاریف انتقال دانش و ترجمان دانش
اهمیت فعالیت های فعال ترجمان دانش و انواع آن
طیف اقدامات برای ترجمان دانش کدامند؟
1- سوال پژوهش صحیح
2- مشارکت دینفعان در تحقیق
3- توجه به محصول پژوهش، طرح انتشار نتایج
4- مدیریت تغییر
پژوهش منجر به پیدایش یافته های نوینی می باشد که به صورت بالقوه می توانند مراقبت های سلامت را موثرتر و مقرون به صرفه تر کنند،
اما یافته های این پژوهش ها نمی تواند منجر به تحول شود مگر این که ارایه دهندگان خدمات بالینی و بهداشتی آن ها را به کار نگیرند.
تولید دانش و به کارگیری آن در صحنه عمل و تصمیم گیری ها است که بزرگترین سرمایه دولتها وملت هاست. محدودیت منابع اهميت انتقال دانش و تلاش برای بهره برداری از نتايج تحقیقات را افزايش داده است (2).
بين توليد دانش و استفاده از آن در صحنه عمل فاصله زماني بسياري وجود دارد و چنين تاخيري ميتواند براي جامعه (بخصوص بيماران) نتايج ناگواري در پي داشته باشد. (3).
چرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟
نظام های سلامت باید تعامل بیشتری با پژوهش علوم پزشکی داشته باشند تا دانش مربوطه را جهت بهبود وضع خود بکار گیرند. مبنای این رابطه باید فرهنگ با همکاری متقابل، حل مسأله و نو آوری باشد(4).
آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
هر نوآوري كه در جهت حل مشكلات و معضلات كشور موثر باشد و يا منجر به توليد خدمت يا محصول جديدي در كشور گردد:
طراحي سيستم ها و روش ها و خدمات جديد در جهت حل معضلات آموزشي – پژوهشي – بهداشتي و درماني در سطح كشور تا 15 امتياز.
در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه تا 3 امتياز.
تدوين راهنماي طبابت باليني كشور مستند بر پژوهش نیم تا پنج امتیاز.
تعاریف
داده ها: اطلاعات خام
اطلاعات: داده های مرتب شده
دانش: اطلاعات معنی دار
انتقال دانش Knowledge transfer
فرایندی با ماهیت خطی که در آن ابتدا ایده پژوهش بوجود آمده و بعد پژوهش انجام می شود و در آخر نتایج آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.
ماهیت یک طرفه ای که بر انتقال دانش مترتب است مورد نقد قرار گرفته و مطالعات اخیر نشان داده اند که چنین راهبردی نمی توانند اثر قابل توجهی در تقویت پذیرش و بکارگیری نتایج پژوهش های جدید داشته باشند.
ترجمان دانش Knowledge translation
ترجمه دانش به معنای تبادل، سنتز و کاربرد یافته های تحقیق به واسطه سیستم پیچیده ای از ارتباطات بین محققین و استفاده کنندگان از دانش است.
فرآيندي است كه کلیه فعاليتها از زمان شکل گیری ”سوال پژوهش“ تا ”ایجاد تغییر“ را در بر مي گيرد:
1- سوال پژوهش صحیح
2- مشارکت دینفعان در تحقیق
3- تولید محصول، طرح انتشار نتایج
4- مدیریت تغییر
2- مشارکت ذینفعان، سطوح مشارکت
حمايتگر صرف (formal supporter): تصميم گيران از فعاليتهاي جاري تحقيق مطلع نيستند، از اهداف تحقيق حمايت مي کنند، شرايط قانوني اجراي تحقيق را فراهم مي کنند، دسترسي به منابع را تسهيل مي کنند.
مستمع پاسخگو (responsive audience): در اين شرايط، تصميم گير در حدي فعال است که پاسخگوي ايده هاي محقق بوده و اطلاعات مورد نياز وي را فراهم کرده و مشاوره هاي مورد نياز را ارائه مي دهد: اطلاعات مورد نياز را به محقق ميرساند و ارتباطات مورد نياز را برقرار مي کند، محقق از طريق گزارشات مکتوب، تصميم گير را در جريان فعاليتهاي تحقيق قرار مي دهد.
شريک اصلي و کامل (integral partner): در اين شرايط تصميم گير بطور کامل درگير فرايند تحقيق بوده و شريک موثر در شکل گيري روند تحقيق است: تصميم گير به عنوان عضو موثر گروه تحقيق است، ارتباطات ابتدا از جانب تصميم گير بصورت برگزاري جلسات با محقق و تبادل نظر برقرار مي شود، گزارشات تحقيق پس از هماهنگي و فعاليتهاي مشترک بين محقق و سياست گذار تدوين مي شود، سياست گذار در شکل گيري فرايند تحقيق و نتايج آن موثر است.
انواع غیر فعال ترجمان دانش
انتشار مقاله در مجلههاي داخلي
انتشار مقاله در مجلههاي بين المللي
ارايه در کنفرانس ها، سمينارها و همايشهاي داخلي
ارايه در کنفرانس ها، سمينارها و همايشهاي بين المللي
ارسال گزارش کامل از طرح پژوهشي براي استفاده کننده ها
ارسال خلاصهاي از گزارش طرح براي استفاده کننده ها
قرار دادن نتايج در وب سايت
پست کردن يا پست الکترونيکي مقالات، گزارشها و يا خلاصههاي آنها براي استفاده کنندگان با درخواست آنان
انتشار نتايج پژوهش در نشريات غيرعلمي (نظير مجلهها يا روزنامههاي مورد علاقه عموم)
انواع فعال ترجمان دانش
تهيه و ارسال متون با زبان متناسب استفاده کنندهها (نظير نوشتههاي ساده براي بيماران، متون خاص براي مديران، گزارش عملي براي همکاران باليني و آزمايشگاهي، گزارش 25-3-1 (سه اسلاید جلوتر معرفی شده است) براي مديران و تصمیم گیران يا گزارش خاص براي دانشگاهيان)
پست کردن يا پست الکترونيکي مقالات، گزارشها و يا خلاصههاي آنها براي ذينفعان بدون درخواست آنان
ارايه به خبرنگاران نشريات، راديو و تلويزيون براي انتشار در رسانهها يا شرکت در مصاحبه ها
تشکيل جلسه با مخاطبین براي معرفي نتايج پژوهش
دامنه فعالیت های ترجمان دانش
1- سوال پژوهش صحیح
2- مشارکت دینفعان در تحقیق
3- توجه به محصول پژوهش، طرح انتشار نتایج
4- مدیریت تغییر
بازبینی موضوعات ارایه شده
چرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟
تعاریف انتقال دانش و ترجمان دانش
اهمیت فعالیت های فعال ترجمان دانش و انواع آن
طیف اقدامات برای ترجمان دانش کدامند؟
1- سوال پژوهش صحیح
2- مشارکت دینفعان در تحقیق
3- توجه به محصول پژوهش، طرح انتشار نتایج
4- مدیریت تغییر
تشکر از: آقای دکتر شهرام یزدانی و موسسه چشم انداز توسعه سلامت


بسم الله الرحمن الرحیم