بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَِّحیم
" اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ "
يا کسي که دعاي مضطر را اجابت مي کند و گرفتاري را برطرف مي سازد و شما را خلفاي زمين قرار مي دهد. آيا معبودي با خداست کمتر متذکر مي شويد.
لطفا این کمکهای روانی برای شرایط مشابه را به خاطر بسپارید
🚸 چه کسانی ممکن است نیاز به این کمکها داشته باشند؟
🌀 پس از بروز حادثهای مانند آتشسوزی در ساختمان #پلاسکو که امروز در تهران رخ داد، افراد زیادی ممکن است نیاز به کمکهای روانی داشته باشند.
🌀 نهتنها کسانی که در آن ساختمان حضور داشتند و مستقیمن با آن مواجه شدند، بلکه خانواده، دوستان و آشنایان آنان و نیروهای امدادی نیز از مشکلات بعدی مرتبط با سلامت روان مصون نیستند.
🌀 با پوشش گستردهی رسانهای و تصاویر و ویدیوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی، و مواجه شدن افراد مختلف با صحنهها، تصاویر و اخبار این حادثه، دامنهی افرادِ در معرض خطر حتی به کل شهروندان گسترش مییابد.
🌀 شدت حادثه برای همهی افراد یکسان نیست؛ به عنوان مثال فردی که خودش در معرض خطر آسیب دیدن در این حادثه بوده، یا کسی که عزیزی را در حادثه از دست داده یا خسارت مالی هنگفتی متوجه او شده، دچار تنش بیشتری از کسی که فقط شاهد آن بوده میشود.
🌀 میزان تابآوری و آسیبپذیری افراد هم در چنین شرایطی یکسان نیست و ویژگیهای سرشتی و وضعیت سلامت روان هر فرد قبل از حادثه، بر واکنش او نسبت به آن تأثیر دارد.
🌀 اکثر افراد پس از حوادث دچار اختلال نمیشوند و فقط لازم است به آنان اطمینان داده شود که احساس نگرانی و پریشانیشان در واکنش به آنچه تجربه کردهاند طبیعی است.
🌀 در مجموع در چنین حوادثی گروههای زیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانپزشكی پس از سانحه هستند:
⚠️ زنان
⚠️ کودکان
⚠️ سالمندان
⚠️ افراد دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایینتر
⚠️ افرادی كه سابقهی ابتلا به اختلالات روانپزشكی دارند.
⏳ چه زمانی و در کجا میتوان کمکهای روانی را به حادثهدیدگان ارایه کرد؟
🌀 حمایتهای روانی باید از زمان اولین تماس با حادثهدیدگان و در همان مکان، به شرط ایمن بودن، فراهم باشد.
✅ بایدها:
🔅 صداقت داشتن
🔅 احترام به حق انتخاب افراد
🔅 آگاه بودن به احساسات، باورها و پیشداوریهای خود
🔅 اطمینان دادن به فرد حادثهدیده که اگر در آن لحظه تمایلی به کمک گرفتن نداشته باشد، هر زمان که بخواهد، کمک برای او فراهم میشود.
🔅 رعایت رازداری و حریم خصوصی تا حد ممکن
🔅 رفتار متناسب با سن، جنس و فرهنگ
⛔️ نبایدها:
❌ دادن قول دروغ یا اطلاعات نادرست
❌ بزرگنمایی مهارتها و توانایی خود
❌ اجبار فرد حادثهدیده به صحبت کردن دربارهی آن
❌ به اشتراک گذاشتن صحبتهای دیگر حادثهديدگان
❌ قضاوت کردن دربارهی احساسات یا واکنشهای فرد حادثهدیده
🚑 کمکهای اولیهی روانی در صحنهی حادثه
🔆 توجه کافی به وضعیت ایمنی منطقه
🔆 توجه به دستورات ایمنی امدادرسانان
🔆 پیدا کردن حادثهدیدگانی که دچار دیسترس شدید شدهاند:
🔅 توجه به افرادی كه بيشتر در خطر آسيب روانی هستند
❗️رسیدگی به وضعیت جسمی مصدومان اولویت دارد.
🔆 فراهم كردن نيازهای اوليهی فرد حادثهديده مثل پتو يا آب آشاميدنی
🔆 سؤال کردن از آنان دربارهی نگرانیشان بدون اصرار بر صحبت کردن دربارهی حادثه
🔆 گوش دادن و کمک به ایجاد آرامش و اطمینان دادن به آنان که تنها نیستند و امنیت جانی دارند (اگر شرایط لازم برای امنیت جانیشان فراهم شده است)
🔆 تشویق به تنفس آرام و عمیق
🔆 دادن اطلاعات كافی و درست
🔆 کمک به فردِ حادثهدیده برای تماس با خانواده
به نقل از کانال تلگرامی آموزش پزشکی (دکتر لادن فتی- روانشناس)
Mental health
Psychological first aid: Guide for field workers
http://www.who.int/mental_health/publications/guide_field_workers/en
بیمه تجارت نو - مازندران - ساری - نمایندگی موسوی کد 1040
09113538319- 01133408195