تو از هر در که باز آیی بدین خوبی و زیبایی - دری باشد که از رحمت به روی خلق بگشایی "همه چیز در حال بهبود است" هنگامی که این کلام را بر زبان بیاورید خواهید دید که چگونه قدرتمند ترین نیروی جهان دست به کار می شود و شرایط را بهبود می بخشد
با ترکمن های ساکن بندر ترکمن در خصوص درمانهای خانگی مصاحبه شد. یکی از درمان هایی که برای سردرد مزمن استفاده می شود زالو درمانی است. یکی از شرکت کنندگان اظهار داشت:
اكثرا در فصل تابستان زالو را در محل درد گذاشته تا خون اضافي و كثيف را بمكد. برخي از اين زالو ها مي ميرند كه دور انداخته مي شود بقيه كه زنده مي مانند نگهداري شده و بعد از مدتي مجدد از آن استفاده مي شود. اين كار تاثير زيادي جهت تسكين درد دارد.
امروزه درمان با زالوهای خاص درمان های پزشکی انجام می شود و هیرودوتراپی نامیده می شود
به مصاحبه با دو تن از محققان زالو درمانی گوش دهید. از زالو برای درمان آرتریت نیز استفاده می شود. بزاق زالو اثر ضد التهاب دارد. بیمارستان بت اسرائیل در نیویورک اولین بیمارستانی است که برای اولین بار از زالو درمانی برای درمان استئو آرتریت زانو (در سال 2005) استفاده کرده است.
Hirudotherapy is a treatment with using of medicinal leech
ترجمه : لعیا همدانیان مربي دانشگاه آزاد پرستاري دزفول
زمینه: آقايي 42 ساله به دنبال یک درد شکمی تقريبا 30 ساعت بعد از جراحي به بخش اورژانس مراجعه می کند. درد بیمار در ابتدا ملایم، مداوم و در اطراف ناف با دوامی نزدیک به 10 ساعت قبل از برطرف شدن - بود.
بعد از اینکه بیمار صبحانه خورد، درد به قسمت ربع تحتانی سمت راست بازگشت و به تدریج بالغ بر 20 ساعت پیشرفت کرد.
بیمار سابقه هر گونه تب، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، مدفوع خونی، کاهش وزن، درد بیضه، یا بی اشتهایی را رد کرد. معاینات بالینی، ظاهر خوب، بدون تب به همراه گاردینگ اختیاری لوکالایز شده و ریباند تندرنس در ربع تحتانی راست شکم را نشان می دهد. بعلاوه وی دارای علائم مثبت heel tap, Rovsing ,Psoas می باشد. کنتراست افزایش یافته سی تی اسکن شکم و حفره لگن خاصره در تصویر A نشان داده شده است.
تذکر: بیمار بلع اجسام خارجی را رد می کند.
نويسندگان: حكيمه ابراهيمي – اكرم ثناگو – ليلا جويباري
چكيده
زمينه و هدف : از محيط كار باليني به عنوان اثرگذارترين بافت آموزشي براي كسب مهارتها و دانش پرستاري ياد ميشود. حمايت دانشجويان توسط کارکنان بخش ميتواند، اثر مثبتي بر فرايند يادگيري آنان داشته باشد. هدف از اين مقاله بررسي نقش کارکنان در فراگيري دانشجويان طي كار باليني از ديدگاه دانشجويان پرستاري است.
روش بررسي: در اين پژوهش كيفي با 16 دانشجوي پرستاري سال آخر دانشگاه علوم پزشكي گلستان كه حداقل يك ترم در محيط باليني براي کارآموزي حضور داشتهاند، مصاحبههاي نيمهساختار به عمل آمد. كليه مصاحبهها ضبط و كلمه به كلمه دستنويس و مطابق روش تحليل محتوا، آناليز شد.
يافتهها : مضمون اصلي «پرسنل به عنوان معلم» در اين مقاله مطرح ميشود. نقش حمايتي، مشاركتي و الگو بودن اين مضمون را تبيين مينمايند.
نتيجهگيري: فراگيران براي رسيدن به سطح مطلوبي از يادگيري نياز به حمايت و نظارت دارند. دانشجو بخشي از تمرين باليني خود را در حضور پرسنل به انجام ميرساند و پرستار واقعي بودن را در اين زمان تجربه ميكند. ضروري است پرسنل شاغل در بيمارستان با شناخت جايگاه واقعي خود، دانشجويان را در اين امر ياري كنند.
کليد واژهها: دانشجو، پرستاري، يادگيري، تجربه باليني، پرسنل بيمارستان، آموزش
نویسندگان: عصمت سعیدی- لیلا جویباری - اکرم ثناگو
زمينه و هدف : نشاط/ شاد بودن داراي ابعاد وسيع و پيچيده و حتي مبهم است. شادي اغلب به معني خوشبخت بودن، خوش اقبالي، راضي بودن و داشتن حس خوشايند به کار ميرود. نياز نوجوانان به شادي يک نياز اصيل رواني است. نشاط از اميد برميخيزد و موجب تحرک ميشود و نتيجه تحرک، ساختن اهداف جديد در زندگي است. هدف از اين پژوهش بررسي ميزان نشاط دانشآموزان دبيرستانهاي دولتي شهر گرگان در سال 1385 و ارتباط آن با برخي از مشخصات دموگرافيك بود.
روش بررسي: در اين پژوهش توصيفي مقطعي با استفاده از نمونهگيري خوشهاي- طبقهاي 1079 دانشآموز دختر و پسر ساکن شهر گرگان که مشغول به تحصيل در دبيرستانهاي دولتي روزانه بودند، به صورت تصادفي مورد مطالعه قرار گرفتند. براي جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه استاندارد «شادي اکسفورد» استفاده شد. دانشآموزان به سوالات دموگرافيک و 29 سوال مربوط به شادي (از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) پاسخ دادند. از آمارهاي توصيفي و تحليلي (آزمون منويتني) براي گزارش دادهها استفاده گرديد.
يافتهها : تحليل دادهها نشان داد که بين جنسيت و ميزان نشاط ارتباط معنيداري بوده است . به طوري كه دانشآموزان پسر نسبت به دختر شادتر بودند. همچنين بين متغير وضعيت اقتصادي و ميزان نشاط ارتباط معنيداري يافت شد. دانش آموزاني كه از وضعيت اقتصادي مرفهتري برخوردار بودند، احساس نشاط بيشتري داشتند. ارتباط معنيداري بين ميزان نشاط و قوميت، موفقيت تحصيلي و رشته تحصيلي دانشآموزان وجود نداشت.
نتيجهگيري: يافتهها حاکي از آن است که نوجوانان مورد مطالعه از ميزان نشاط متوسطي برخوردارند و پسران نسبت به دختران شادترند. بنابراين اجراي برنامههاي پيشگيرانه و ايجاد مراکز مشاورهاي به منظور بالا بردن سطح نشاط در بين دانشآموزان ميتواند به بهبود سطح بهداشت رواني و در نهايت بالا بردن عملکرد تحصيلي دانشآموزان کمک نمايد.
کليد واژهها: نشاط، دانشآموز، سياهه آکسفورد، گرگان
چكيده
زمينه و هدف : ديابت از جمله شايعترين بيماريهاي غيرواگير است که در دو دهه اخير به عنوان مشکل بزرگ بهداشتي در کشورهاي در حال توسعه مطرح شده است. هدف از اين تحقيق بررسي متغيرهاي مرتبط با اين بيماري و فراواني آنها بود.
روش بررسي : در اين پژوهش توصيفي گذشتهنگر 500 پرونده از ميان پروندههاي بيماران مراجعهکننده به کلينيک ديابت 5 آذر گرگان به صورت تصادفي انتخاب شد و به کمک پرسشنامه، اطلاعات پروندهها گردآوري و با نرمافزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافتهها : از مجموع 500 پرونده مورد بررسي، 36 درصد مرد و 64 درصد زن بودند. از اين تعداد 13درصد مبتلا به ديابت وابسته به انسولين و 87 درصد مبتلا به ديابت غيروابسته به انسولين بودند. بيشترين تعداد ساکن شهر بودند. از نظر سني بين40 تا 60 سال داشتند. از نظر ۵۲ شاخص توده بدنی درصد (بيشترين افراد) در گروه چاق و 42 درصد در گروه خيليچاق قرارداشتند. بين نوع ديابت با جنس، سن، محل سکونت و شاخص توده بدنیتفاوت معنيدار آماري وجود نداشت. بين نوع ديابت با هموگلوبین گلیکوزیله تفاوت آماري معنيدار وجود داشت .
نتيجهگيري : ميزان ديابت غيروابسته به انسولين در بين زنان بيشتر بود و افراد چاق بيشتر به ديابت مبتلا بودند. بين نوع ديابت با هموگلوبین گلیکوزیله بيماري ديابت با شاخص توده بدنی تفاوت معنيدار آماري وجود داشت.
کليد واژهها : ديابت وابسته به انسولين، ديابت غيروابسته به انسولين، سن، جنس، ايندکس توده بدني، هموگلوبين گليکوزيله - BMI - HBA1C
مطالعه تعدادی از موشها نشان داد حوادث عاطفي آمیگدالا amygdala – بخش بادامی شکل مغز که مربوط به فعالیت یادگیری و حافظه است – را فعال می سازد. آنگاه تولید پروتئینی به نام (Arc) در نرونهای هیپوکامپوس تحریک می شود. هیپوکامپوس در ارتباط با حافظه بلند مدت است. این پروتئین به به ذخیره سازی رویدادها با تقویت سیناپس ها و برقراری ارتباطات بین نرون ها در مغز کمک می کند. رویدادهای خنثی از نظر عاطفی در حافظه بلند مدت ذخیره نمی شوند.
ترجمه: منیره اخلاقی (دانشجوي پرستاري دانشگاه علوم پزشكي گلستان) - دكتر لیلا جویباری
Why We Remember Traumatic Events Better
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ورود دانشجویان جدید و شروع ترم پاییز ۱۳۸۶ را تبریک می گوید و از تمامی دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های پژوهشی و اجرایی دعوت به عمل می آورد.
دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه: سلیمه پیغان دانشجوی پزشکی
سردبیر مجله علمی پژوهشی فراز : حبیبه شیرمحمدلی
دبیر کمیته پیراپزشکی: فرحناز کیا دانشجوی علوم آزمایشگاهی
دبیر کمیته پرستاری: مهدیه شجاع دانشجوی مامایی
دبیر کمیته پزشکی: مهسا بشارت
مسئول روابط عمومی کمیته:
سرپرست کمیته دانشگاه : دکتر لیلا جویباری
سرپرست کمیته پرستاری: دکتر اکرم ثناگو
سرپرست کمیته پزشکی: دکتر مهران حسینی
سرپرست کمیته پیراپزشکی: مهندس کارگر
معرفي یک مورد
ترجمه : مریم قنبری - کارشناس مامایی - دانشکده پرستاری مامایی بویه گرگان
یک نوزاد پسر فول ترم به علت هيپوگليسمي كنترل نشده مورد توجه قرار گرفته است. سطح گلوكز خون نوزاد 30 -20 ميلي گرم دسي ليتر است. در معاينه فيزيكي به جز وجود پنيس كوچك چیزی دیگری یافت نشده است. سطح گلوكز خون نوزاد با تزریق گلوكز وريدي اصلاح شده اما با قطع انفوزيون گلوكز- هيپوگليسمي بروز می كند.
تشخيص شما چيست؟
نكته:کدام هورمونهاي تنظيم كننده ، هيپوگليسمي را برطرف مي كنند؟
اعضای شورای سیاستگذاری کمیته های تحقیقات دانشجویی
تهران - ۲۱ شهریور ۱۳۸۶
جت لگ چیست؟
ترجمه: مريم چهره گشا- دانش آموخته پرستاري
Jet lag عبارت است از احساس عدم آگاهي به زمان و مكان كه به علت عبور از محدوده هاي زماني Time zone رخ مي دهد. جت لگ وضعیت روانی است كه در نتيجه تغيير در ريتم شبانه روزي به وجود مي آيد. اين حالت در اثر تغييرات شغلي ناشي از تغيير شيفت در سفر با هواپيماهاي جت بروز مي كند. به طور كلي اعتقاد بر اين است كه اين وضعيت نتيجه اختلال در سيكل شب و روز است كه ريتم 24 ساعته بدن را تحت تاثير قرار مي دهد.
اين وضعيت به علت مجموعه اي از شرايط رخ مي دهد از قبيل تغيير مسير سفر، تغيير در زمان، دگرگوني در نيروي مغناطيسي، تغيير در آب و هوا، عبور سريع از چندين محدوده زماني.
سن ممكن است يك فاكتور تاثير گذار در شدت جت لگ باشد. در افراد جوان جت لگ شديدتر از افراد سالمند است. همچنين اين وضعيت در زنان محتمل تر است تا مردان، شايد به اين علت كه استروژن مستعد كننده شرايط جت لگ مي باشد.
علت: در سفر در چندين محدوده زماني، در ابتداي حركت، ريتم بدن خصوصيات نقطه عزيمت را حفظ مي كند. با اين حال محيط جديد اعمال فشار كرده و تاثير جديدي بر روي سيكل مي گذارد. اصلي ترين فاكتور، زمان طلوع خورشيد و آغاز تاريكي است. بدن سعي مي كند كه خود را با اين وضعيت جديد تطبيق دهد اما مركز تنظيم حرارت بدن اين عمل را به كندي انجام مي دهد و به علت كندي اين روند، زمان تطبيق تقريباً یک روز به ازاي عبور از هر محدوده زماني طول خواهد كشيد.
افراد ممكن است مشكلاتي در خوابيدن براي چندين روز داشته باشند اما فعاليت ها و ارتباطات اجتماعي در طي روز به تسريع روند تطابق كمك مي كند. علائم ممكن است 2-3 روز بعد از زمان ورود، نسبت به همان روز ورود به مقصد شديدتر مي باشد.
علائم: علائم مي تواند از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد. اما علائم بطور كلي به صورت زير است:
كم آبي و فقدان اشتها - سردرد و مشكلات سينوسي
خستگي - عدم آگاهي به زمان و مكان (گيجي)
حالت تهوع وناراحتي در معده - بي خوابي يا الگوي خواب مختل شده
افسردگي خفيف - افت قند خون
سرفه هاي خشك - خارش گوش
راهكار هاي مورد استفاده: در ابتدا زماني را در خارج و هواي آزاد در طي روشنايي روز سپري كنيد. حتي بودن در اتاقي كه داراي پنجره باشد نيز كمك كننده است.
نور طبيعي به طور خودكار باعث مي شود كه سلول هاي بدن به شناختي از محيط و تغييرات محيطي برسند و راحت تر عمل تطبيق صورت گيرد.
زمان رفتن به خواب خود را در مكان جديد تطبيق دهيد. در طول اين تطابق آگاهي از الويت هاي غذايي نقطه مقصد، زمان غذا و فعاليت هاي تفريحي و حتي نوع لباس پوشيدن نيز كمك كننده است.
لازم است فعاليت هاي مهم خود را در زماني انجام دهيد كه بيشترين انرژي را در طول روز داريد (بيشترين انرژي در عصر ، بعد از پرواز به طرف شرق) ( بيشترين انرژي در صبح ، بعد از پرواز به طرف غرب)
ساعت خود را با زمان محلي تنظيم كنيد. خواب و خوراك خود را با زمان محلي تطبيق دهيد و هماهنگ سازيد.
تمامي سيكل هاي دروني (دما، خواب، علاقه به شيريني، واكنش به درمان) برنامه پذير هستند همانند كامپيوتر.
توضیحی در باره محدوده زمانی:
محدوده زماني يك منطقه جغرافياي است كه چندين ساعت مختلف در يك زمان معين وجود دارد. بطور كلي جهان 24 محدوده زماني دارد. هر منطقه از شمال به جنوب حركت مي كند كه هر كدام از اين مناطق تقريباً 1000 مايل (1600كيلومتر ) پهنا دارد. بايد به اين نكته توجه داشت كه پهناي هر يك از مناطق با مناطق سياسي و مرزهاي جغرافيايي متفاوت است. زماني كه زمين چرخش مي كند طلوع آفتاب در يك زمان معين در يك محدوده زماني رخ مي دهد و يك ساعت بعد در محدوده زماني به سمت غرب اين حادثه رخ مي دهد.
پرستاران مسئوليت حرفه اي در قبال ارائه مراقبت هاي بهداشتي به افراد بدون در نظر گرفتن جنسيت، نژاد، رنگ، مذهب و وضعيت اقتصادي دارند از اين رو ضروري است تا پرسنل پرستاري از نگرش هاي منفي كه ممكن است بر چگونگي ارائه خدمات مراقبتي آنها تاثير سويي بگذارد اجتناب نمايند.
اگر شما یکی از پرسنل مراقبتی هستید و یا اگر یک دریافت کننده خدمات مراقبتی هستید لطفا تجربیات خود را در این خصوص با ما درمیان بگذارید
پیام رئیس دانشکده |
دانشکده پرستاری دانشگاه آقاخان پاکستان این دانشکده در سال ۱۹۸۰ تاسیس شده است. این دانشکده مدیرانی را در پرستاری بالینی- آموزش و مدیریت تربیت کرده است. تلاش دارد تا پرستارانی به جامعه تحویل دهد که مراقبت با کیفیت به بیماران ارائه نمایند. تازه ترین تحول در این دانشکده راه اندازی برنامه کارشناسی ارشد پرستاری در اکتبر ۲۰۰۱ است. تنوع دانشجویان از شهری و روستایی و نواحی کوهستانی موجب شده است تا آموزش نیز در طیف متنوعی برای توسعه و رشد حرفه ای و شخصی آنان صورت گیرد. حل مساله و تفکر انتقادی و طراحی مداخلاتی برای نوآوری در پاسخ به نیازهای فعلی و نو ظهور پاکستان صورت گرفته است. یکی از موفقیت های این دانشکده توسعه اعضای هیات علمی بوده است. پیشتر از نیروهای کانادایی استفاده می شده است اما امروزه این دانشکده دارای اساتید در مقطع دکترا نیز می باشد. همکاری با دانشگاه هایی مانند مک مستر McMaster کانادا و شفیلد Sheffield انگلستان در همه زمینه ها وجود دارد از این رو اطمینان است که استانداردهای بین المللی رعایت می شود. تحقیقات اعضای هیات علمی در زمینه سلامت زنان- موضوعات بالینی و آموزشی مورد نیاز کشور است. |
Aga Khan University School of Nursing -AKU-SON
من به بيمارم درباره " يائسگي مردان " چه بگويم؟
ترجمه: مريم چهره گشا، دانش آموخته پرستاري
زماني كه مردان پيرتر مي شوند اين امكان وجود دارد كه سطح تستوسترون خون آنها به پايين ترين سطح خود برسد كه نتيجه بروز " هيپوگناديسم " است. كمبود آندروژن در مردان سالخورده به طور معمول به عنوان آندروپوز شناخته مي شود كه خود شامل مجموعه ايي از علائم است.
معرفی یک مورد
زمینه: بیمار شیرخوار پسری است که دارای راش روی صورت می باشد. علائم حیاتی طبیعی است. ظاهرا سالم به نظر می رسد. تشخیص چیست؟ عامل عفونت کدام است ؟ چه بیماری های جدی و وخیمی به این عامل مربوط می باشد؟ درمان بیماری چگونه است؟
نکته: این بیماری دو نام دارد. علت آن هم این است است که چهار بیماری قبل از این بیماری کشف شده بودند.
پاسخ: بیماری پنجم یا اریتم عفونی
اریتم عفونی توسط پاراویروس B19 ایجاد می شود و با ترشحات معلق در هوا گسترش می یابد. عفونت باعث بروز بثورات در سه مرحله می شود:
در مرحله 1) بروز ناگهانی راش قرمز روشن در روی گونه ها می باشد به طوری به نظر می رسد کودک سیلی خورده است. در مرحله 2) به دنبال این بثورات ، راش ماکولوپاپولار بر روی تنه و اندامها پدیدار می شود. در مرحله 3) راش کم کم ناپدید می شود و طرحی شبکه ای که دارای کم رنگی در مرکز می باشد به جا می گذارد. پاراویروس B19 به عنوان عامل ایجاد هیدروپس جنینی شناخته شده است. همچنین مستقیما از طریق کاهش خون سازی منجر به آنمی جنینی می شود. اينویروس عامل عمده بحران آپلاستیک در کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن آنمی همولیتیک از قبیل کم خونی داسی شکل، اسفروسیتوز یا تالاسمی داسی شکل می باشد. حتی ممکن است سبب پان سیتوپنی در بیماران مبتلا به تضعیف سیستم ایمنی شود. درمان حمایتی است .
چهار بیماری شناسایی شده قبل از اریتم عفونی عبارتند از: سرخک (بیماری اول) ، مخملک (بیماری دوم) ، سرخجه (بیماری سوم) ، و بیماری دوک (بیماری چهارم). اگزانتما سوبیتوم (نوعی بیماری حاد اما خفیف ویروسی کودکان به همراه تب بالا به مدت تقریبا 3 روز و بروز بثورات جلدی بر روی تنه) نیز بعنوان بیماری ششم شناخته شده است.
ترجمه: لعیا همدانیان. کارشناس پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد دزفول
Fifth disease- erythema infectiosum - parvovirus B19
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
مهلت : ۳۰ آبان ۸۶
زمان: ۷و ۸ اسفند ۸۶
محققان دریافتند مراقبت درمنزل به بیماران بعد از سکته کمک می کند تا مستقل تر بمانند. این بیماران تمایل بیشتری به انجام کارهای روزانه خود مانند پوشیدن لباس و شسشو دارند.
در این تحقیق 14 مطالعه بررسی شد به عبارتی 1617 بیمار که تحت فیزیوتراپی یا کاردرمانی یا هر دو بودند بررسی شدند. درمان ها به بیماران کمک می کند تا عملکرد اندام های خود را افزایش دهند یا وظایف ساده مثل لباس پوشیدن و غذا خوردن را یاد بگیرند.
حدود 350000نفر با معلولیت شدید ناشی از سکته در انگلیس زندگی می کنند.
| ||
|
بررسی دانشگاه گلاسکو در باره توانبخشی بیمارانی که در منزل زندگی می کنند نشان داد مراقبت در منزل موجب کاهش اختلال در فعالیت های شخصی زندگی روزمره مثل راه رفتن یا لباس پوشیدن تا 28درصد می شود. همچنین تا 14درصد توانایی بیماران برای انجام فعالیتهای روزمره افزایش می یابد.
اولين نشست دبيران و سرپرستان شبکه كميته هاي تحقيقات دانشجويي شمال كشور
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - گیلان - رشت
تقارن بازدید سرکار خانم دکتر سید باقر مداح با میلاد حضرت مهدی علیه السلام موجب خیر و برکت برای دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان بود . در این بازدید راه اندازی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مورد تصویب قرار گرفت.
طبق قانون جدید در انگلستان تا پایان سال ۲۰۰۹ تمامی فراورده های دخانیات باید الزاما در بردارنده تصویری باشد که نشان دهنده ریه سالم و ریه یک فرد سیگاری است | ||
|
اين تئوري كه باكتريها عمر را كوتاه مي كنند طی تحقيقي مورد بررسي قرار گرفت.
نتايج تحقيق نشان داد زندگي در محيط عاري از ميكروب نخواهد توانست طول عمر ما را افزايش دهد. عقيده بر اين بوده است كه سيستم ايمني نسبت به تحريك هر باكتري مضر واكنش نشان داده و سبب تسريع در فرآيند پير شدن انسان مي گردد.
اما مطالعه بر روي مگس ميوه كه در محيط عاري از ميكروب نگهداري شده اند نشان داد آنها بيشتر از هم نژادهاي خود كه در محيط عادي با عوامل باكتريايي زندگي مي كنند زنده نماندند. محققان پذيرفتند كه نتايج مطالعات آنان را نمي توان در مورد ساير موجودات تطبيق داد اما نتايجي كه در مگس ها بدست آمد ممكن است ارتباط مهمي با تحقيقات در زمينه پيري داشته باشد. بايد به اين نكته توجه داشت در مگس و انسان باكتريهايي كه در بدن موجود زنده زندگي مي كنند با بالا رفتن سن افزايش مي يابند. واكنش سيستم ايمني نسبت به باكتريها در مگس و انسان شبيه است .
ترجمه : مريم چهره گشا – دانش آموخته پرستاري
منبع :
خلاصه مقاله تحقيقي
هدف: بررسي اثر درماني عسل و شكر بر ترميم زخم
روش كار: بيماران داراي زخم باز يا عفوني به طور تصادفي انتخاب شدند و در يكي از دو گروه عسل و شكر قرار گرفتند. كلونيزاسيون باكتريال و اندازه زخم و معيار عفوني بودن زخم و درد در شروع درمان و به طور هفتگي به فواصل تا ترميم كامل بررسي شد.
نتايج: 40 بيمار وارد مطالعه شدند: 18 تاي آنها پانسمان شكر دريافت كردند و 22 تاي آنها پانسمان عسل دريافت كردند. در گروه عسل در شروع مطالعه كشت زخم 55 درصد از بيماران مثبت بوده است. بعد از يك هفته 23 درصد بيماران در اين گروه كشت زخم مثبت داشتند.
در گروه شكر 52 درصد بيماران در شروع مطالعه كشت زخم مثبت داشتند در حالي كه بعد از يك هفته 39 درصد بيماران اين گروه كشت مثبت داشتند.
متوسط بهبودي در دو هفته اول درمان 3.8 سانتيمتر در هفته در گروه عسل و 2.2 سانتيمتر در هفته در گروه شكر بوده است.
بعد از 3 هفته 86 درصد بيماران با عسل درمان شدند و هيچ دردي حين پانسمان نداشتند.
در گروه شكر اين ميزان 72درصد بوده است.
نتيجه گيري: پانسمان عسل نسبت به پانسمان شكر در كاهش آلودگي باكتريال و بهبودي زخم و تا حدي در كاهش درد حين تعويض پانسمان و تغيير وضعيت موثرتر است.
ماهیت توت فرنگی: سرد
خواص: نرم کننده ریه ها - تامین آب بدن - تقویت کننده طحال - سم زدایی در مسمومیت با الکل
قابل مصرف در موارد: سرفه خشک - زخم گلو - اشکال در دفع ادرار- کم اشتهایی
یک فنجان توت فرنگی: ۴۳ کالری- نیم گرم چربی - چربی اشباع شده ندارد - فیبر ۳ گرم- پروتئین ۱ گرم - کربوهیدارت ۱۰ گرم - سدیم ۱ میلی گرم - ویتامین ث ۸۲ میلی گرم - منیزیم ۰.۴ میلی گرم
توت فرنگی یکی از مفیدترین میوه های تازه است اما متاسفانه میزان آسیب پذیری آن بسیار زیاد است. از این رو باید حداکثر چند روز بعد از تهیه مصرف شوند. برخلاف سایر میوه ها پس از چیده شدن رسیده نخواهد شد . توت فرنگی له شده را مصرف نکنید حتما آن را بشویید و تنها چند روز در یخچال نگه دارید. توت فرنگی سرشار از phytonutrients و antioxidants است. همان موادی که به توت فرنگی رنگ قرمز روشن می دهند عامل خاصیت آنتی اکسیدانی توت فرنگی به شمار می روند. وجود آنتی اکسیدان در رژیم غذایی بسیار مهم است چرا که باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد موجب تخریب سلول ها می شوند و در ایجاد بسیاری از سرطان ها نقش دارند. توت فرنگی منبع عالی برای ویتامین K و منیزیم و اسید فولیک - پتاسیم- ریبوفلاوین و ویتامین B6 و B5 و مس و اسید های چرب امگا-۳ می باشد.
خلاصه مقاله
نويسنده: دکتر اکرم ثناگو
آدرس: دانشگاه علوم پزشکي گلستان
مقدمه: مهارتهاي شخصي و حرفه اي تا حد بسياري بر يکديگر منطبق است اما براي برداشتن بهترين گام ها در شغل و حرفه مهارت هاي معيني وجود دارند که بسيار ارزشمندند. اين مهارتها اکتسابي و قابل آموزش مي باشند.
هدف و روش پژوهش: هدف از اين مقاله بحث در خصوص دلايل عدم استفاده از مديريت وقت، مزاياي حاصل از مديريت وقت و ارائه مهم ترين راهکارهاي مديريت وقت براي مديران پرستاري به منظور ارتقاي کيفيت کاري مي باشد.
يافته ها: توسعه مهارتهاي مديريت زمان يک مسافرت طولاني است. اين مسافرت ممکن است با دستورالعمل هايي آغاز شود، اما به تمرين و ممارست بسيار و راهنماييهايي که در طول راه وجود دارند، نياز دارد. براي رفع مشكلات زمان مديران ضروري است تا حداقل ده نكته اساسي را بکار گيرند: 1)تنظيم يك فهرست قانونمند و واضح از كارهاي روزمره و اولويت بندي آنان بر مبناي A، B ، C، 2)توجه به اولويتهاي A، B، C در انجام كارها، 3) همگروه سازي فعاليتها، 4) در نظر گرفتن فرزندان به عنوان جزيي از فعاليتهاي روزمره، 5) بهرهگيري از امتيازات تكنولوژي، 6) عمل بر اساس تواناييها، 7) استفاده بهينه از شكافهاي زماني، 8) شرمگين نبودن از گوشهگير بودن، 9) استفاده از تنفس عميق به منظور شلسازي عضلات، 10) اختصاص وقت کافي در پايان روز براي استراحت و تفريح.
رهنمودهايي متعددي براي مديران وجود دارد در اصل مقاله به مهمترين انها اشاره خواهد شد.
بحث و نتيجه گيري: زمينه كار مديريت سريعاً تغيير مي يابد. از اين رو علاوه بر اينكه بايد بتوان به عنوان يك مدير وظايف اساسي خود را در حال حاضر انجام داد، بايد بتوان خود را با دنيايي كه سريعاً در حال تغيير است وفق داده، مفاهيم جديدي را ياد گرفته و مفاهيم ديگري را فراموش كرد. براي انجام تمام اين كارها بايد از توانايی مديريت وقت برخوردار بود. ضروری است تا مسئولين مربوطه از برگزاری دوره های آموزشی مديريت وقت در مراکز آموزشی درمانی غفلت نورزند.
Time Management
خلاصه مقاله
هدف و روش پژوهش: هدف از اين مقاله معرفي راهبردهاي فراشناختي و بنيان هاي آن, چگونگي آموزش مهارت هاي فراشناختي و اندازه گيري توانايي هاي آموخته شده است.
يافته ها: فراشناخت (metacognition) به معنای شناسايي و دانش انسان نسبت به فرايندها و توليدات شناختی خود به کار رفته است. فراگير با استفاده از راهبردهاي فراشناختي در نظر مي گيرد چگونه با موضوعي برخورد کند, چه رويکردي اتخاذ نمايد, خطاي خود را ضمن پيشرفت وارسي و طريقه نگرش خود را به موضوع مجددا مفهوم سازي کرده و آن را در نتيجه منعکس سازد. راهبرد هاي فراشناختي شيوه هايي است که به فر اگيران کمک مي کند تا پي ببرند آيا آن چه را که خوانده اند يا انجام داده اند درک کرده اند يا نه و از چه تکنيک هايي براي کمک به درک موضوع استفاده نمايند. استعاره, گزارش نويسي, سوالات استراتژيک, نقشه هاي ذهني و خود ارزيابي از جمله تکنيک هايي است که بدين منظور مي توان استفاده کرد اين مهارت ها به فراگيران کمک مي کند در موقع انجام فعاليت هاي پيچيده شناختي به "چه, چگونه, چه زماني, کجا و چرايي" يادگيري رجوع نمايند. از اين رو به لحاظ رفتاري و انگيزشي مشارکت کنندگان فعال يادگيري به شمار مي آيند. مراحل چهارگانه اجرای فراشناختی و نمونه ای از طراحی آموزشی مبتنی بر نظريه فراشناخت در اصل مقاله ارائه خواهد شد.
نتيجه گيري: به ايده آل هاي آموزشي هزاره سوم نخواهيم رسيد مگر اين که نگرش هاي جزمي در ياددهي يادگيري را با نگرش فراشناختي جايگزين نمائيم. از آن جايي که فراشناخت بر تفکر عميق تاکيد دارد در غالب حيطه هاي علوم از قابليت بالايي برخوردار است از اين رو اميد است با به کار گيري مباني فراشناخت در کلاس درس و بالين حداقل مهارت هاي مشترک زندگي را در فراگيران ايجاد نمائيم و به محصول نهايي آموزشي که همانا خلق ذهن جستجوگر است دست يابيم.
توسط: م
لطفا اصل مقاله را هم نمایش دهید تا بهتر درک کنم
پاسخ: فقط چکیده مقاله در دسترس است
خلاصه مقاله تحقیقی
نويسنده : دکتر اکرم ثناگو
آدرس: دانشگاه علوم پزشکي گلستان
مقدمه: افراد با تعهد حرفه اي به دليل علاقه به کار خود از احساس خرسندي بيشتري برخوردارند. بهبود رضايت شغلي نيز به نوبه خود، بهبود در تعهد سازماني را به همراه دارد. شكي نيست كه افزايش رضايت شغلي و تعهد سازماني كاركنان در بالا رفتن كميت و كيفيت كار و نيل به اهداف سازماني كه در جهت اهداف كلي جامعه است، تاثير بسزائي دارد.
هدف: هدف از مطالعه حاضر ارائه نتايج پژوهشي مرتبط با تعهد حرفه اي مدرسين پرستاري و مامايي است.
روش کار: شرکت کنندگان 34 تن از اعضاي هيات علمي شاغل در دانشكده هاي پرستاري و مامايي شهر تهران بوده اند. داده ها از طريق مصاحبه هاي نيمه ساختار جمع آوري شدند. داده ها مطابق رويكرد "تحليل محتوا" آناليز شدند.
يافته ها: " عشق ورزيدن به كار" و "بکارگيري حداکثر توانمندي" دو شاخص مهم براي ابراز تعهد حرفه اي بوده است. شركت كنندگان تعهد را علاقه و اشتياق به آموزش و دلبستگي عاطفي و مثبت به تدريس و آموزش و بطور كلي يا به طور خاص به يكي از جنبه هاي آموزش بگونه اي كه با رضايت دروني از کار همراه باشد توصيف كردند. بسياري از شركت كنندگان بخش اعظمي از تعهد را منتج از عشق به كار براي بيمار و يا عشق به كار آموزشي ذكر كردند. عشق به كار موجب مي شد انتظارات مادي نيز كمتر مطرح باشد (گونه اي از التوريسم). "استفاده از حداکثر توانايي هاي خود " مقوله ديگري است که شرکت کنندگان از توانمندي و دانش معلم پرستاري به عنوان يکي از مشخصه هاي بارز معلم متعهد به حرفه ياد کردند. از ديد آنان معلم متعهد همواره در تلاش براي به روز نگه داشتن اطلاعات علمي و ارتقاي يادگيري خود و همكاران خود و همچنين فرا گرفتن تازه ها و تجربه آموزي از همكاران خود پيشگام است.
بحث و نتيجه گيري: وابستگي و ارتباط رضايت شغلي و تعهد حرفه اي به يكديگر به مديران آگاهي ميدهد كه نه تنها رضايت شغلي در ايجاد رفتارهاي بهنجار موثر بوده، بلكه در بهبود و تقويت تعهد سازماني نيز موثر است.
خلاصه مقاله
نويسنده: دكتر اكرم ثناگو
آدرس: دانشگاه علوم پزشكي گلستان A_sanagu@yahoo.com
مقدمه: پژوهش يکی از ارکان بنيادين هر دانشگاهی می باشد، اما متاسفانه اين ركن اساسي در عمل با مشكلات و موانعي روبرو است. براي از ميان برداشتن اين مشكلات بايد به شناخت آنها اقدام نمود. آگاهي از موانع توسعه تحقيقات از اهم برنامههايي است كه دستاندركاران تحقيقات علمي در كشور بايد به آن بپردازند.
هدف: هدف از اين مقاله ارائه ديدگاه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي گلستان در خصوص انجام پژوهش و چالشهای موجود مي باشد.
روش كار: از 15 تن از محققين دانشگاه براي شرکت در مطالعه دعوت به عمل آمد. براي جمع آوري اطلاعات از مصاحبه هاي انفرادي نيمه ساختار استفاده شد. چند سوال کليدي در تمام مصاحبه ها تکرار شد از قبيل " اولين باری که شروع به يک پروژه تحقيقی کرديد را برايم تعريف کنيد" و "آيا تجربه كار تحقيقي را داريد كه برداشت تان اين بوده که ناموفق بد بوده و يا بر عكس؟". مصاحبه ها خط به خط دست نويس و مطابق رويکرد "تحليل محتواي" آناليز شدند. جهت رعايت حقوق شرکت کنندگان، از آنان رضايت نامه شفاهي براي شرکت در مطالعه و ضبط صدا گرفته شد.
يافته ها: تحليل دست نوشته ها نشان داد اعضای هيات علمي در انجام پژوهش با موانع متعددی مواجه می شوند. "بكار گرفته نشدن نتايج تحقيق، کيفيت پايين پژوهشها، كمبود وقت، مشغله های آموزشی، روند طولانی تصويب طرح، دسترسي نداشتن به امكانات و منابع" از مهمترين موانع از ديدگاه شرکت کنندگان در اين مطالعه بوده اند.
بحث و نتيجه گيری: دانشگاهيان به سبب موقعيت علمي، تمايل و انگيزه بالايي به انجام تحقيق دارند اما زمينه و امكانات بايد براي آنها فراهم شود. آنها كه در مسير گذشت سالها، به كيفيت تحقيق و كسب مهارت مي انديشند نياز به حمايت سازمان دارند. اميد شناخت موانع تحقيق بتواند با بهبود ارتباط بين محققان و استفاده كنندگان از نتايج تحقيق، فرآيند حل مساله را سهولت بخشيده و عملا موجب استفاده از يافته هاي تحقيق گردد.
کارنامه آموزشی پژوهشی - ليلا جويباري- 1386
Personal Data
Name: Leila M Jouybari
Job status: Tenured nursing faculty member
Date Appointed: 1995
Address:
Web: http:// jouybari.blogfa.ir
Education
High School Diploma (1984)
Associate Nursing (1986) Jorjani school of nursing & midwifery,
BSN (1989)
MSN - Child and Family Health Nursing (1994)
Employment
Clinical nurse - Public Hospitals - 1986-1994
Nursing instructor- Golestan University of Medical Sciences & Health Services, 1995-2005
Teaching Experience
Fundamental of Nursing, Pediatric Nursing, Neonatal Nursing, Maternity Nursing, Learning and Patient Education, Research Methodology, Information Technology
مقاله آسودگی بیماران بستری: مفهومی که به فراموشی سپرده می شود در مجله پرستاری ایران منتشر شده است. این مجله اولین فصلنامه صاحب امتیاز علمی پژوهشی پرستاری در ایران است. دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی ایران این مجله را متشر می کند.
با کلیک بر لینک بالا می توانید به چکیده و اصل مقاله دسترسی یابید.
خلاصه مقاله تحقيقي : تجربیات و دیدگاه پرستاران در مورد پرستار خوب
ترجمه: زهرا سبزي كارشناس ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشكي گلستان
این مطالعه کیفی به منظور درک تجربیات پرستاران شاغل در مورد "پرستاری خوب" با استفاده از مصاحبه های عمیق صورت گرفته است.
نمونه گیری طبقه ای منظم از 83 پرستار تازه استخدام از 18 بیمارستان نسبتا مشابه در تایوان و حومه به عمل آمد. طی مصاحبه های عمیق با 50 پرستار لیسانس اطلاعات جمع آوری شد. مصاحبه ها ضبط و خط به خط دست نویس و سپس آنالیز محتوا شد.
اطلاعات بدست آمده در 4 طبقه دسته بندی شد:
1. تصمیم گیری خوب و دقیق
2. داشتن مهارت حرفه ای بالا
3. داشتن ارتباط خوب بین بیمار و پرستار
4. اعتماد به نفس بالا
یافته های پژوهش حاضر نشان داد کیفیت مراقبت پرستاری به بکارگیری ترکیبی از دانش حرفه ای و رفتارهای انسانی وابسته است. به همین منظور برای مراقبت بهتر یک پرستار بایستی آنچه را که در تجربه عملی بدست می آورد - درونی سازد. فرایند خود سازی و بازخورد از یادگیری بینش جدیدی را فراهم می نماید و می تواند به عنوان یک راهنما جهت آموزش پرستاران در دوره های تحصیلی بکار گرفته شود. این موضوع روی عملکرد بالینی پرستاران تاثیر دارد. تحقیقات بیشتر در زمینه "پرستار خوب" توصیه می شود.
nursing from the perspective of nurses
معرفي يك مورد
پیش زمینه: آقاي مسن 62 ساله که با علائم استفراغ و تعریق فراوان به بیمارستان مراجعه کرده است
نکته: بیمار از درد قفسه صدری شاکی بوده است و فشار خون سیستولیک وی 80 و دیاستولیک وی 50 ميليمتر جيوه بوده است.
پاسخ:انفارکتوس حاد تحتانی قلب
به بالارفتن قطعه ST در لید های III , Ι , II توجه شود. تغییرات آینه ای را در لیدهای Ι و aVL مربوط به بخش لترال قلب می توان دید. یافته ها نشان می دهد انفارکتوس بطن راست اتفاق افتاده است. این یافته ها با کاتتریزاسیون قلبی تایید می شود.
ترجمه: زهرا سبزي كارشناس ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشكي گلستان
Diaphoresis and Vomiting in a 62-Year-Old
Zahra Sabzi , MSN, Bouyeh
معرفي يك مورد سرگیجه
پیش زمینه : آقايي 80 ساله مسن با تاریخچه ای از نارسایی احتقانی قلب شدید همراه با ایسکمی که از حدود یک هفته قلب به طور متناوب احساس سبکی در سر داشته است.
نکته : مرور سیتماتیک نوار قلب در خصوص تعیین ریتم، تعداد ضربان قلب و محور قلب لازم است. حد اقل سه کمپلکس بررسی شود.
پاسخ: بلوک فاسیکولار به همراه شروع یک فیبریلاسیون دهلیزی
نوار قلب ریتم نامنظم دارد. ضربان قلب 150 ضربه در دقیقه می باشد و موج P واضح نیست. کمپلکس QRS حداقل 128 ضربه در دقیقه می باشد و یک موج RR در لید های V1 ,V2 وجود دارد. یک S پهن در لید های لترال ,Ι V5,V6 وجود دارد. محور قلب نیز به سمت راست شیفت پیدا کرده است. بیمار یک بیماری ایسکمیک شدید قلبی دارد که منجر به بلوک فاسیکولار شده است و این مسئله سبب فیبریلاسیون دهلیزی شده است (ریتم نامنظم. عدم وجود موج P ). این همی بلوک با انحراف محور قلب به سمت راست مشخص می شود. 120+، موج R کوچک وS عمیق در لید Ι و موج QR در لید III به شرط آنکه شاهدی مبنی بر انحراف محور قلب به سمت راست (مانند: انفارکتوس بخش طرفی قلب.بیماری قلبی- ریوی و یا هیپرتروفی بطن راست) وجود نداشته باشد. در انفارکتوس حاد قلبی این بلوک پیش آگهی بدی دارد و با مرگ و میر حدود 71 درصد همراه است.
Elderly Man With Dizziness
eMedicine Image Case
پیش زمینه: یک خانم مسن 80 ساله با تاریخچه ای از تاکیکاردی حمله ای دهلیزی که از 5 روز قبل احساس خستگی داشته است. برای وی حدود سه ماه قبل پیس میکر قلبی گذاشته شده است. او درد سینه نداشته و فقط از تنفس کوتاه و سطحی در بازدم شاکی بوده است. بیمار تب ندارد و ضربان قلب وی 84 ضربه در دقیقه می باشد. فشار خون 60 بر روي 100ميليمتر جيوه می باشد. تعداد تنفس وی 16 تنفس در دقیقه است.
نکته: بررسی هر دو نوار قلب از جهت بررسی ریتم و تعداد ضربان قلب و محور قلب لازم می باشد. نوار قلب A هم اکنون و نوار قلبB سه ماه قبل گرفته شده است.
ریتم نمایش داده شده در نوار قلب A نا منظم است و تعداد ضربان قلب به طور متوسط 84 ضربه در دقیقه می باشد. وجود موج تیز و اسپایک دهلیزی و بطنی نشان می دهد که ایمپالس ها از هر دو حفره قلبی ارسال شده است. در این نوار قلب موج P به دنبال اسپایک دهلیزی وجود ندارد. اسپایک بطنی منجر به پهن شدن کمپلکس QRS شده است. شکل ریتم پیس میکر بطنی شبیه بلوک شاخه ای بطن چپ می باشد. از طرف دیگر در نوار قلبی که این بیمار در سه ماه قبل گرفته است (شکل B) نشان می دهد که فرد ریتم منظم دارد و موج P واضح به دنبال اسپایک دهلیزی دارد. این بیمار اخیرا با توجه به داشتن پیس میکر دو حفره ای دچار فیبریلاسیون دهلیزی شده است. نوار قلب B نشان می دهد که فعالیت دهلیزی (موج P) به خوبی به بطن منتقل شده است و پیس میکر قلبی منجر به عملکرد مناسب قلب و ریتم طبیعی در قلب شده است. این نوع ریتم اجازه می دهد که بیمار انقباض دهلیزی داشته باشدتا بتولاند برون ده قلبی را حفظ نمایدو این اجازه می دهد که فرد زندگی طبیعی داشته باشد. حال بیمار با فیبریلاسیون دهلیزی در بیمارستان مراجعه کرده است و امواج P نمی تواند به بطن منتقل شود و ریتمش کاملا نامنظم شده است. به دلیل برون ده قلبی ناشی از اختلال فعالیت دهلیزی بیمار دچار خستگی پیشرونده و تقلای تنفسی شده است. در حال حاضر وضعیت وی بعد از کاردیوورژن (DC) به طور کامل بهبود پیدا کرده است و ریتم وی سینوسی شده است.
ترجمه: زهرا سبزي كارشناس ارشد پرستاري دانشگاه علوم پزشكي گلستان
Elderly Woman With Shortness of Breath on Exertion
eMedicine Image Case
Zahra Sabzi – MSN –
پلاویکس چیست و چگونه عمل می کند؟
یک لخته کوچک می تواند خطر بزرگی را ایجاد کند. لخته ها عامل بیش از ۹۰ درصد حملات قلبی و ۸۰ درصد سکته های مغزی می باشند. پلاویکس دارویی است که از چسبیدن پلاکت ها و تشکیل لخته و بنابراین سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند.
آیا مصرف پلاویکس به مصرف آسپرین ارجح است؟ آیا می توان همزمان این دو دارو را با هم مصرف کرد؟
ادامه دارد...